Viser arkivet for juli, 2013

• DSCF2982 — Og bølgene var høøøøøye til tider. Men Gjertrud og vi sto han av !
  • DSCF3039 — Hurra for tørrfisken , den bygde opp Norge !
  • DSCF2931 — På tur fra Bakstad mot Brønnøysund. Det ble litt av en ferd det siste havstykket over Folla. Ikke rart Helen Thonhaugen måtte stå og passe på kjøleskapet…
  • DSCF3002 — Da vi kom unna de verste bårene fikk vi heisa seglet og hadde fin bør . Eg er halskar framme i baugen og sørger for at seglet blir stramma opp.
  • DSCF2689 — Sol bakom skyan hadde vi innimellom der vi stampa oss fram langs kysten- opp og ned til Bergen .

Gjertrud mot Hemnesberget

Hu hei ! Etter et regnfullt, men innholdsrikt og troilltrivele kyststevne i Sandnesjøen – er Gjertrud på bøljan blå igjen og på vei til sin trygge heimehavn . Det var så flott at jektebyggeren sjøl ,
Gunnar Bjørnvik og kona Greta – kom til Sandnessjøen og var sammen med oss på lørdagen !
Og de sto på kaia og vinka god tur heim da vi la fra kai der kl. 12.37.
Vi har nå har heist seil og er i god bør forbi Løkta, snart ser vi Handnesøya – hurra !
Beregner ankomst Hemnesberget rundt 17.30 . Mannskapet teller nå seks. Mary mønstra av i Sandnessjøen og Eva E. mønstret på igjen . Så har vi Helen, Mette, og Ketil . I tillegg¨fikk vi med en ekstra matros . Alternværingen Magne Skjærvik heiv seg med og har fin skyss med Gjertrud. Det var bra med ekstra krefter da vi heiste seilet som var temmelig vått .Og som ved et under så heiste jammen værvesenet opp litt blå himmel på denne siste etappen – og kanskje sola kjem fram og gir honnør til ho Gjertrud som har klart å komme seg helt til Bergen – og tilbake til Helgeland igjen . Det er lov å håpe !
Ja tenk at nå er denne historiske turen nesten over. Det er jammen litt vemodig, sjøl om det skal bli godt å komme heim til mine igjen. Turen har vært et eventyr- som vi vil dele med alle som er interessert- etter hvert som vi får sortert inntrykkene.
Vi har igjen fire kamkake og tre rengakake- og vi har spara på litt av tørrfesken for å ha med heim.
Ellers har vi en haug med skitne sokker og ullklær, det lukter våt sau i byssa til tider. Vi har med historier som byr på både dramatikk og gyldne øyeblikk. Og det som for meg skinner sterkt , er minnene fra møter med trivelige og hjelpsomme folk vi har møtt underveis . Og hurra for ho Gjertrud, denne vakre og tøffe lille 1700-tallsjekta som har stampa seg fram over smul sjø og ruskut hav og store bølger. Når vi klapper til kai på Hemnesberget har ho gått litt over 1000 nautiske mil. Førr ei dame !

Jekta Gjertrud

Nå er Gjertrud med mannskap kommet til Brønnøysund. Eva Ervik mønstret av på Jøa , og etter en “bårefull” ferd over Folla , der Gjertrud knaka godt i sammenføyningene, kom vi omsider fram til Rørvik. Eva Otervik, Bjørn Vatnan og Gerd Sørmo mønstret av der. Så kom Mary Dahle på og skulle erstatte disse fire. Det klarte hun bare godt. Nå var vi fem om bord.
Vi heiste seglet og kosa oss fram mot Brønnøysund sammen med mange andre fine tradisjonsbåter . Hadde et kulturelt treff ute på fjorden med jekta Pauline som også førte råseil.
Trekkspillmusikk fra begge jektene. Artig ! Seilte inn mot Brønnøysund i et nydelig vær. Ble møtt av velkomstkomite med balkongflagg og champis. I morres våknet vi til regn og blåst igjen. veldig greit å vite hva man skal ta på seg hver dag…ulltrøye, stillongs og regnklær – hu hei! I morgen går ferden mot Sandnessjøen.

• DSCF2705 — I forbindelse med kyststevne på Jøa hadde Anders Jektvik med band en fantastisk konsert. For noen musikere !! Etterpå kom han ned på Brakstadpøbben, stedet der kystfolket møtes. Da ble han selvfølgelig invitert med om bord i jekta Gjertrud, og fikk smake litt ekte jektekost, nemlig r…
  • DSCF2732 — Pøbben i Brakstadsundet var både stevnekontor og sosial møteplass for båtfolket.
  • DSCF2769 — Jøa kystlag arrangerte Trøndelagstevne på Brakstad. Været var mest regn og blåst og vind. Men trivelige dager likevel. Med blant annet jollestafett.

Gjertrud i arrest

Nå ligger jekta Gjertrud på Jøa . Vi hadde planer om å gå til Rørvik i morres , men vi er innesperret av tau i alle retninger pga sterk pålandsvind. De fleste båter har påtvunget landligge pga været som ikke har vist seg fra sin beste side denne helga. Men vi har hatt det veldig trivelig likevel her på Brakstad havn. Jøa kystlag som er arrangør av Trøndelagsstevnet har tatt seg av oss på beste vis. I dag har vi hatt kurs i navigasjon og spleising av tau m.m. Stedets naustpøbb har åpent nesten døgnet rundt .Nå sier værmeldinga at det løyer i morgen, så vi satser på å komme oss avgårde sammen med de andre båtene som etter hvert skal videre til Sandnessjøen og kyststevnet der .

Ellers har vi nytt godt av Ketil Tverrås baccalao og Ketil Røbergengs heimebakte flatbrød.
Helen Thonhaugens lutefisk fra Kristiansund har vært gjenstand for mang en heftig diskusjon.
Var den røkt eller ikke ? ?? Den var i alle fall laget av klippfisk !!! Eller ikke.
Nå er regnklærne våte også innenfra så vi håper på sol og god klestørk etter hvert.
Men humøret- det er på topp. Sterke innslag av galgenhumor !

Tjæradrev til Gjertrud på vei mot nord,

Gjertrud værfast påJøa

Har deltatt på trøndelagsstevnet 2013 her på Brakstad på Jøa. Trivelige dager med koselige nattseilere :) men været har ikke vært så bra. Sørvest stiv kuling i hele dag. Får se om det løyer utover uka så vi kjem oss tel Sandnessjøen. Vi har nemlig enda en bit av Folla igjen før Rørvik, så vi får sjå været an. Å være jektefarende folk er ikke bare enkelt.

Gjertrud mot nord

Har hatt et spennende døgn med nattlig ferd mot Lysøysund, startet opp etter 4 timers kvil- er nå utenfor Bessaker der v har seglet i laber bris. Har nå følge med flere flotte tradisjonsbåter som sikkert skal til stevne på Jøa – før Sandnessjøen. Vi har hatt lekkasje på ho Gjertrud, nå får vi sjå om tjæradrevet holder til vi er heime … OH hurra ! Det regner ikke . Sol og fint hele dagen .

• DSCF2536
  • DSCF2478
  • DSCF2522
  • DSCF2497
  • 12.07.2013

Gjertrud i Kristiansund

Nå har vi vært i Kristiansund siden i går kveld. Forandring i planene og vi legger fra kai klokka 14.oo.
Skulle gjerne vært lenger for å se mere av stedet, men vær og vind bestemmer. Lørdag er planen å være på Brekstad/ Jøa – for å delta på et stevne der.
Så får vi se hvor ferden går i dag …