Viser arkivet for juni, 2013

• DSCF0932 — Dette er et distrikt der sild i alle varianter settes høyt i matveien. Det var tørrsild og kubbesild og diverse navn.. Vi har fått to poser tørrsild som vi skal teste ut til middag .
  • DSCF0936 — Rengakaka og kamkakligaen har fått flere medlemmer .
  • DSCF0917 — Blomstrende rhodendendron overalt .
  • DSCF0920 — Ska tru ka slags historier som utveksles her ?
  • DSCF0951 — Og dem åt og syns det var godt ….
  • DSCF0916 — liv og røre på torget.
  • DSCF0958 — Storfint besøk på Gjertruds kafe. Disse var med og rodde brudeparet som gifta seg om bord i kirkebåten som lå ved kai .
  • DSCF0964 — Bernt skal ut på vasshentertur – han holdt på å ro seg bort …
  • DSCF0943 — Gjertrud ved kai i Måløy – midt i sentrum.
  • DSCF0941 — Her kjem brudeparet med fin båtskyss
  • DSCF0926 — Åpning av ny gjestehavn i Måløy. Sildegutane var på plass.
  • DSCF0934 — Mange ulike aktiviteter å følge med på.

Gjertrud på Måløydagane

Søndagsmorra blues … her på Måløydagane har det vært stor aktivitet og masse folk. Lørdag var været var fint med sol og litt vind. Det var godt etter en natt med øsende regnvær og lekk presenning…de som lå på dekk hadde en fuktig opplevelse . Sjøliv er sjøliv- sjøl om man ligger i havn !

Langs kaiene ligger veteranbåter av mange slag. Gjertrud hadde mye besøk i går, lørdag . Mange hadde lest om oss i Sunnmørsposten. Vi laga til Gjertrudskafe ved kaikanten , der serverte vi tradisjonsmat og kaffe og det ble mang en god prat med ymse historier fra båtlivets gleder . Men også om de farer som lurte når båtene skulle over Stadt. Det het seg at Petter Dass forliste der med jekta si på en av turene sine til Bergen, lasten gikk ned – også alle bøkene han hadde med seg. De flaut opp på noen skjær som i dag kalles " Bokketjuvane ". ( Boktjuvane ).
Lørdags ettermiddag hadde Gjertruds mannskap opptreden på torget, med framføring av
" Trollfjell her Nord" . Det er eventyret som skipperen fortalte gutten på hans første tur til Bergen, så han skulle huske leia sørover. Vi sang også Gjertudsangen ",så alle skulle vite kem vi var og kor vi kom fra. I dag går ferden videre- vi har fått mange gode tips om fine plasser å legge til for kvelden.. Så skal vi etter planen ankomme Florø på tirsdagen.
Alt vel om bord, oppholdsvær også i dag.

Gjertrud tar et hvileskjær i Måløy

Hei og hå alle som følger jekta Gjertrud og mannskapet på ferden mot Bergen ! Takk for hilsninger og kommentarer , det liker vi .Nå er vi altså kommet til Sogn og Fjordane, og skal være her over helga og delta på Måløydagene. Mange flotte veteranbåter som ligger ved kaia sammen med oss. Vi har hatt besøkende om bord, trakterte dem på beste vis med både kamkaka og rengakaka . Skikkelige Rana og Hemnesambassadører er vi , kom ikke her og si noe annet . Og vi er jo stolte over plassene vi kjem fra, og stolte over Gjertrud. Vi fortalte historien – om han Gunnar Bjørnvik som fikk det for seg at han skulle bygge ei jekt . Folk er fasinerte, og det er jo ikke rart. Nå i kveld kom det mere mannskap – reisende med både tog og buss , de var meget velkomne om bord :
Helen Thonhaugen , Eva Otervik , Bernt Oksfjellelv og Unni Jerpset . Det blir fleire som kan henge i seglet og dele oppgavene – det er nå på sin plass. Vi fire som har vært med jekta over disse havstykkene har hatt nok å henge fingran i for å si det sånn .
(men det blir mindre plass i skipskistene ,hau hau. )
Vi har forresten solgt en del tørrfisk underveis. Vi reklamerer med at det er skikkelig " linjetørrfisk " , fraktet over både Folla, Hustadvika og Stadt med ei 1700-tallsjekt – ikke mange forunt å få smake sånn mat . Og så flott en tørrfisk ! Ikke fra Fiskehandler Torske, men fra tørrfiskprodusent A. Johansen på Røst. En modig mann som sender tørrfisken sin med ei åpen jekt til Bergen ….
Og nå er vi jammen kommet til Måløy. Det er ikke verst med alt som har skjedd med både motor og mere til. Ikke alt vi kan fortelle på en blogg heller ,haha. Og eg kan ikke si annet enn at det skal bli godt med litt landligge. Få vasket opp ullklærne som har rotert rundt i skittentøyposen over ei veka. Når alt var brukt og svetta ut var det bare å starte nederst og kle det på seg igjen. Det lukter tørrfisk og kanel om bord . Et tips mot svett fottøy : Tøm kanel i skoene og la dem stå over natta . Tøm kanelen ut på morran , på med skoene. Alt lukter kanel, og det er bedre enn fotsvettlukt !

• DSCF0815 — Riggen består av masse tauverk og taljer som eg ikke veit navnet på enda. Sinnrikt system – og det er som et kunstverk syns eg.
  • DSCF0828 — Eg har hatt en bratt læringskurve på dette seilkurset. men no veit eg at der seglet er framme til enhver tid heita " Hærsen". ( Det er bindalsk for " halsen " – trur eg…) Og det som til enhver tid er bak – heita "skautet " . (vart det rett ska tru…) Men skikkelig flott er det nye rås…
  • DSCF0857 — På tur over Stadt , jau jau -det va ganske så… i støytan.
  • DSCF0801 — Høvedsmann Vatnan. Alltid med et falkeblikk på rigg, segl og hav.
  • DSCF0904 — Inn i smulere farvann da vi nærmet oss Måløy. Mange idyller å se langs fjæra.
  • DSCF0829 — Ketil Tverrå holder stødig kurs – mange grunner og skjær over Stadt.

Gjertrud over Stadt

Litt av en seilas – fra Ålesund kl. 13.30 og framme på Måløy klokka 23.00 , Innimellom disse klokkeslettene har vi opplevd frisk seilas mot Stadthavet – da kom motvinden og vi fira seilet. Det vart 3 timers stamping over Stadt der Gjertrud fikk røyna seg skikkelig. Høvedsmennene Ketil Tverrå og Bjørn Vatnan fikk testet sine ferdigheter til rors de kom fra det med både heder og ære. Eg e imponert ! Det var skikkelig store bølger midtfjords .
Stiv kuling over Stadt er ikke for amatører. Ankerdrammen ble større enn vanlig i kveld.

• 27.06.2013
  • 26.06.2013

gjertrud framme i ålesund

Overnattet i midsund natt til onsdag, etter at eg og masse fersk småsei var blitt tatt ombord i jekta igjen. Møtte som vanlig gjestfrihet og vi fikk ligge ved brygga til ola midsund . Han og kona hadde en perle av et sted. Et levende kystmuseum rett og slett. Det ble gitarspill og sang på løftet før vi tok kveld ,slitne og mette av seimiddagen. Onsdag morgen startet med klargjøring av jekta. Så la vi ut mot ålesund, medvind i seglet ! Frisk seilas- vi tok ned råa før vi stevnet inn den smale vågen. Snakker om sjarmøretappe! Hadde vi hatt ti kroner for alle bilder som ble tatt, hadde vi hatt ny motor . . Sunnmørsposten sto ved flytekaia og var ombord nesten før vi hadde fortøyd . joda, gjertrud skaper oppsikt og er kontaktskapende. Vi overnatter her, i morgen venter havstykket stadt. vi ser an værmeldingen før vi går ut.

Gjertrud med mannskap kom seg vel og vakkert over hustadvika. vind og bølger, så man fikk føle naturkreftene . Motoren funket . Takk til kristiansund mekaniske verksted for sveisejobben. Nå ligger vi og fisker på fjorden et stykke utenfor ålesund. sol og blankstilla. Jeg gikk ut i pramma og rodde bort for å få tatt litt bilder av jekta på avstand. Trur dokk ikke hemnesværingan så sitt snitt til å starte opp motoren og gå vekk. . Dem ville visst ha kamkaka for seg sjøl? Sympatitelefoner mottas med glede her eg ligger og duver i ei pramme et sted på mørekysten. Livet som blogger fra rana kan være hardt i sånt miljø. Takk min sønn trond som har lovet å legge dette ut på mine vegne.

• DSCF0386 — Her segles !
  • DSCF0363 — Ketil Tverrå i sving med å få opp råseglet.
  • DSCF0417 — Vi har møtt hurtigruta kvar dag langs leia.
  • DSCF0394 — Jekterigg.
  • DSCF0453 — Og der var jammen Kjeungen fyr , på blankstille fjord.
  • DSCF0362 — Eva Ervik står til rors og holder stødig kurs sammen med Bjørn Vatnan.

Rapport fra Gjertrud

Ship o hoi ! Nå er vi i Kristiansund- og med god grunn ….
Hadde en spennende tur i går langs Trondheimsleia . Det ble seilvind, og det var på sin plass ettersom motoren fuska . Og der lå jekta midt i leia og da var det bra det kom vind så vi kunne heise seglet. Det vart 4 knops fart , og etter hvert ble Yanmaren fikset såpass at den starta opp. Hva skulle vi gjort uten racingtape, streng og aluminiumsfolie ? Da hadde det sett mørkt ut. Vi er optimistiske og håper på napp hos et mekanisk verksted her i klippfiskbyen.